Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Jouw merknaam vastleggen, zo doe je dat

Deel artikel

Een belangrijke stap om jouw bedrijf op de kaart te zetten is je merknaam vastleggen. Hierdoor creëer je een unieke identiteit en herkenning bij jouw doelgroep. Maar hoe ga je te werk en waar moet je op letten bij het vastleggen van jouw merknaam? In deze blog worden tips en informatie gegeven over het vastleggen van jouw merknaam.

Waarom is het vastleggen van jouw merknaam belangrijk?

Allereerst is het belangrijk om de waarde van een merknaam te onderstrepen. Een merknaam is de identiteit van jouw bedrijf en/of product. Daarnaast kun je het zien als een investering op lange termijn. Wanneer je jouw merknaam vastlegt, zorg je ervoor dat je unieke kenmerken beschermd worden tegen concurrentie. Dit schept vertrouwen bij jouw doelgroep en wekt herkenning op bij potentiële klanten.

Hoe leg je jouw merknaam vast?

Je kunt je merknaam op twee manieren vastleggen: door middel van een merkregistratie of door inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Bij een merkregistratie gaat het om de bescherming van jouw merknaam en logo. Hierdoor heb je het recht om jouw merk te gebruiken én kan een ander niet zomaar gebruik maken van jouw naam. Bij de Kamer van Koophandel hoef je alleen maar de naam vast te leggen en te kiezen onder welke branche jouw bedrijf valt.

Waar moet je op letten?

Bij het vastleggen van de merknaam is het belangrijk dat je voor meerdere opties kiest. Jouw eerste keuze kan namelijk al gekoppeld zijn aan een ander bedrijf of product. Zo voorkom je juridische problemen. Daarnaast is het verstandig om voor één naam te kiezen en deze overal te gebruiken. Hierdoor creëer je meer herkenning en een betere positie binnen zoekmachines. Tot slot is het belangrijk om te bedenken dat jouw merknaam gelinkt moet zijn aan jouw bedrijf/product én dat het gemakkelijk te onthouden is.

Kosten en geldigheid

Aan het vastleggen van de merknaam zijn kosten verbonden. De kosten voor merkregistratie liggen hoger dan inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat wanneer je jouw merknaam vastlegt, je deze periodiek moet vernieuwen. De geldigheid van een merknaam is tien jaar, hierna kun je deze verlengen.

Het vastleggen van jouw merknaam is van groot belang voor het creëren van een unieke identiteit en herkenbaarheid bij jouw doelgroep. Hierdoor voorkom je het gebruik van jouw naam door concurrenten en bouw je aan vertrouwen bij jouw klanten. Let bij het vastleggen van jouw merknaam op dat je voor verschillende opties kiest, de naam gelinkt is aan jouw product en goed te onthouden is. Voor meer informatie kun je bijvoorbeeld terecht bij https://deponeerjemerk.nl/.

Gerelateerd nieuws

Mode

4 Active Kids

4 Active Kidz is een bedrijf dat al jarenlang bezig is met het leveren van topkwaliteit kleding voor kinderen van 2 t/m 16 jaar. 4

Uncategorized

Kinderbikini’s

Of je nou met het gezin op vakantie gaat, je kind zwemles heeft of je kind gaat zwemmen in een overdekt zwembad, een bikini is